- Fardhu 'Ain atau Moral
- Bahasa Malaysia
- Bahasa Inggeris
- Bahasa Arab
- Tulisan Jawi
- Matematik
- Pendidikan Seni
- Iqra'
- Hafalan Surah dan Doa Pilihan
KURIKULUM PRASEKOLAH KEBANGSAAN 7 TEMPOH PENGAJARAN DAN
PEMBELAJARAN :
- Tempoh pengajaran dan pembelajaran secara rasmi di kelas prasekolah adalah pada kadar tidak kurang daripada tiga jam sehari selama lima hari seminggu.
Perhatian utama hendaklah diberi kepada pelaksanaan Kurikulum
Prasekolah seperti yang berikut :
BIL PERKARA PERUNTUKAN MASA
1. Bahasa Melayu
bagi kelas Sekurang-kurangnya dua (2) prasekolah yang bahasa jam seminggu
pengantar bukan Bahasa Melayu.
2. English Language bagi kelas Sekurang-kurangnya
satu (1) prasekolah yang bahasa jam seminggu pengantar bukan Bahasa Inggeris.
3.
Pendidikan Islam untuk murid Sekurang-kurangnya dua (2) Islam sahaja dan
Pendidikkan jam seminggu Moral untuk murid bukan beragama Islam 74 Tempoh
Pengajaran dan Pembelajaran.
KURIKULUM PRASEKOLAH KEBANGSAAN 8 BAHAN
KURIKULUM
Dalam proses pengajaran dan pembelajaran di dalam dan di luarkelas,
setiap tadika hendaklah menggunakan pelbagai jenis bahankurikulum yang terdiri
daripada bahan guru dan bahan murid. Jenis dan ciri bahan tersebut adalah
seperti disenaraikan.
Bahan Guru
i. Kurikulum Prasekolah Kebangsaan
ii. Huraian
Kurikulum Prasekolah Kebangsaan
iii. Bahan rujukan pelbagai media yang
sesuai
Bahan Murid
i. Alat rangsangan perkembangan bahasa dan komunikasi
seperti boneka, cerita dan buku bergambar
ii. Alat untuk perkembangan kognitif
sebagai alat rangsangan sains dan matematik seperti pengukur, peralatan sains
dan taman sains
iii. Alat muzik seperti genderang, alat bertali dan alat tiupan
iv. Alat dan bahan seni seperti warna air, krayon, berus dan bahan kitar
semula
v. Alat manipulatif seperti bongkah, manik pelbagai saiz dan set
pertukangan tangan
vi. Alat permainan akses kendiri seperti kad cantuman, permainan memancing, buku dan komputer
vii. Alat permainan
fizikal seperti bola pelbagai saiz, pundi kacang, gelung dan skitel
viii. Alat
pemainan luar seperti buaian, jongkang-jongkit dan gelongsor dan Bahan
Kurikulum 75
KURIKULUM PRASEKOLAHKEBANGSAAN
ix. Prop untuk main peranan
seperti pondok, pakaian dan peralatan main kedai-kedai.Ciri-Ciri Peralatan
i.
Mudah diguna
ii. Interaktif
iii. Merangsang murid berfikir
iv. Merangsang
pembentukan sikap positif
v. Kesesuaian dari segi saiz, warna dan tekstur
vi.
Mudah ubah suai dan diguna semula
vii. Selamat digunakan.
76 Bahan Kurikulum
KURIKULUM PRASEKOLAH KEBANGSAAN 9 PENGURUSAN RUANG PENGAJARAN
DAN PEMBELAJARAN :
- Dalam melaksanakan Kurikulum Prasekolah, murid memerlukan ruang yang mencukupi untuk bergerak bebas dan berinteraksi dengan bahan yang disediakan. Ruang pembelajaran di tadika melibatkan ruang luar dan dalam kelas dan ruang penyediaan makanan. Ruang Dalam Kelas Ruang ini boleh digunakan untuk :
ii. Aktiviti pembelajaran berasaskan
komonen-komponen
iii. Menempatkan alatan mainan, bahan rujukan dan bahan
bacaan
iv. Menyimpan barang.
Aktiviti yang boleh dijalankan adalah seperti
:
i. Bercerita
ii. Perbualan pagi (Circle time)
iii. Menyanyi
iv. Bergerak
mengikut muzik
v. Berlakon
Aktiviti seni Ruang Luar Kelas Ruang ini boleh
digunakan untuk :
i. Aktiviti untuk bergeak bebas
ii. Aktiviti bekerja secara
individu dan kumpulan
iii. Menempatkan alat permainan luar seperti buaian,
papan gelongsor dan terowong.
Pengurusan Ruang P&P 77
KURIKULUM PRASEKOLAH KEBANGSAAN
Aktiviti yang boleh
dijalankan :
i. Permainan pasir
ii. Permainan air
iii. Aktiviti
manipulatif seperti pertukangan
iv. Memerhati dan membuat percubaan
v. Lawatan persekitaran.
Ruang Penyediaan Makanan Ruang ini boleh digunakan untuk :
i. Menyediakan makanan
ii. Memberi murid pengalaman seperti menghidang makanan
dan mengemas tempat makan
iii. Melatih menjaga kebersihan dan
keselamatan.
Aktiviti yang boleh dijalankan seperti :
i. Mendedahkan pengalaman
memasak dan menghidang makanan serta minuman
ii. Mengamalkan adab sebelum,
semasa dan selepas makan
iii. Mengamalkan nilai murni seperti bersih,
jimat dan sopan santun.
78 Pengurusan Ruang P&P
KURIKULUM PRASEKOLAH KEBANGSAAN 10 PENILAIAN DAN REKOD
PERKEMBANGAN MURID
Penilaian adalah sebahagian daripada proses pengajaran
dan pembelajaran. Setiap guru kelas hendaklah membuat penilaian berterusan
tentang perkembangan dan kemajuan murid dalam domain kognitif, afektif dan
psikomotor.Cara mengesan perkembangan dan kemajuan terhadap tiga aspek tersebut
adalah melalui pemerhatian.
Pemerhatian yang dijalankan adalah terhadap :
i.
Tingkah laku
ii. Perbualan, interaksi
iii. Hasil kerja murid.
Segala
maklumat yang diperolehi disimpan dalam portfolio yang mengandungi :
i. Rekod
peribadi murid
ii. Rekod perkembangan dan kemajuan murid
iii. Contoh
hasil kerja murid.
Segala rekod tentang perkembangan dan kemajuan murid
adalah sulit dan hendaklah diserahkan kepada ibu bapa atau
penjaga murid. Penilaian dan Rekod Perkembangan Murid 79
Tiada ulasan:
Catat Ulasan